RODO w tachografie?
W ostatnim czasie prowadząc sprawę jednego z naszych klientów przed niemieckim BAG (nomen omen „ugraliśmy” dla klienta 5000€ obniżki kwoty po rewizji decyzji z uwzględnieniem naszych argumentów), spotkaliśmy się z uzasadnieniem nałożenia kary w wysokości 31,25 €, opartym na twierdzeniu, że naruszone zostały reguły wynikające z motywu 10 rozporządzenia (UE) nr 1266/2009. Co ciekawe, z motywu 10 nie wynika bezpośrednio obowiązek blokowania danych tachografu, jednak obecnie w dobie wszechobecnie zauważalnej polityki RODO, organa kontrolne mogą uznać ją za element wzmacniający tezę o konieczności blokowania tych danych.
Nasza rada? Nie ma sensu wchodzić w zbędne dyskusje, ponieważ jej koszty przewyższą relatywnie niski poziom zaangażowania środków w spełnianie tego (???) – no właśnie czego – obowiązku? Jednym słowem. Zakładajcie blokady firmowe po każdym odczycie danych z tachografu z wykorzystaniem Waszej karty firmowej.
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) nr 1266/2009 z dnia 16 grudnia 2009 r. dostosowujące po raz dziesiąty do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(10) Aby pomóc przewoźnikom i przedsiębiorstwom przewozowym w wypełnianiu zobowiązań wynikających z dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, należy zwiększyć liczbę blokad firmowych.