Organizacja pracy = merytoryka
Uprawnienia transportowe i warunki niezbędne do ich posiadania, kompetencje zawodowe kierowców, szeroko pojmowane zagadnienia czasu pracy i procedury kreowania zasad współpracy i odpowiedzialności to jeden z filarów przedsiębiorstwa. Sprawy stricte biznesowe związane z organizacją przewozów i logistyką dostaw nie będą mogły być bezpiecznie i należycie realizowane bez wcześniejszego przygotowania odpowiedniego zaplecza organizacyjnego i prawnego. Pamiętać należy, że przy takiej strukturze hierarchii ważności procesów zarządczych w przedsiębiorstwie nie może być miejsca na przypadkowość oraz brak świadomości prawnej osób nim zarządzających. W przypadku przedsiębiorstw dynamicznie zarządzanych, właściwie kalkulujących ryzyko gospodarcze, nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania bez wdrożenia rozwiązań organizacyjnych umożliwiających bieżący dostęp do informacji na temat aspektów prawnych związanych z transportem drogowym. Niestety, ale praca „z dnia na dzień” lub z nadzieją, że w przypadku kontroli „jakoś tam będzie” jest domeną krótkowzroczności w biznesie nie dającą żadnych perspektyw na przyszłość. Każda nieprawidłowość, każda niezgodność zastanej rzeczywistości z przepisami prawa pociąga wobec tego za sobą określone skutki prawne. Niestety ale skutki te nie wpływają korzystnie na wizerunek i ogólną kondycję firmy. Rzetelna i gruntowna wiedza w każdej firmie transportowej jest podstawą jej codziennego działania. Kompetencje osób zarządzających transportem nie mogą wobec tego kojarzyć się wyłącznie z uzyskanym certyfikatem. Muszą być rzeczywiste i nieustannie uaktualniane.